Treenaa ja voi hyvin

  • Posted on September 4, 2013 at

On olemassa yhtä monta erilaista treenitapaa, kuin on treenaajiakin. Toisille treenaaminen on elämäntapa ja toisille enemmän tai vähemmän pakkopullaa, mutta yhtäkaikki, jonkinasteinen liikkuminen ja harrastaminen on ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta lähes ehdotonta. Liikunta- ja harrastusmuotoja on tarjolla valtava määrä ja jokaiselle löytyy sopiva laji. Piditpä sitten tanssimisesta, metsälenkeistä tai potkunyrkkeilystä, niin valinnanvaraa on niin aloittelijoille, kuin ammattilaisillekin, vauvasta vaariin. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin säännöllisen liikunnan lisäksi kuuluu tietysti hyvä ja terveellinen ruoka, sekä riittävä uni.

Nykypäivän roskaruokakulttuurin myötä yhä nuoremmilla on ylipainoa ja sen mukana tuomia ongelmia. Koulumaailmassa onkin havahduttu lasten ja nuorten nopeasti kasvaneeseen ylipainoisuuteen ja nykyisin panostetaan paljon erilaisiin harrastelajeihin koulujen liikunta- ja välitunneilla.

Kuntosalitreeni on monipuolista ja sitä voi tehdä omaan tahtiin jaksamisensa mukaan. Kuten kaikki harjoittelu, kannattaa myös kuntosalitreenit aloittaa rauhallisesti ja omaa kehoaan kuunnellen. Kuntosalitreeni soveltuu kaikille, jotka haluavat parantaa kuntoaan, laihduttaa, kiinteytyä, kasvattaa lihasmassaa, sekä voimaa ja nopeutta esimerkiksi jonkin palloilulajin harrastamisen tueksi. Oikein tehty treeni antaa toivuttuja tuloksia, sekä tietysti hyvän mielen ja uuden reippaan ja pirteän olemuksen, mikä vuorostaan parantaa jaksamista arjen pyörteissä.
Ihanteellisia treenilajeja ovat myös erilaiset kestävyyttä ja hapenottokykyä parantavat lajit, kuten maastojuoksu, uinti ja pyöräily. Notkeutta ja voimaa tuovat puolestaan erilaiset tanssi- ja itsepuolustuslajit.

Arkipäivän liikuntaa voi harrastaa melkein huomaamattaan vaikka työpaikalla. Boikotoi hissejä ja kiipeä reippaasti rappuset. Ota iloisia tanssiaskelia tai tee muutama punnerrus kahvitauolla. Hauskaa ja rentouttavaa ja mikä parasta; kuntosi kasvaa ihan silmissä!