Keskittymiskyky ja ruokavalio

  • Posted on November 25, 2013 at

Paitsi fyysistä suorituskykyä, syömämme ravinto voi parantaa tai heikentää myös henkistä suorituskykyä. On joitakin urheilulajeja jotka tavallaan eivät ole sitä: shakinpeluu on kilpailumuoto joka ei vaadi eikä mittaa fyysisitä suorituskykyä, mutta jossa kilpaillaan samalla lailla kuin urheilussa, ja joka usein lasketaan urheiluksi – jos ei muusta syystä kuin että meillä ei ole parempaakaan sanaa. Muitakin älyllisiä pelejä pelataan ammattimaisesti, esimerkiksi pokeria.

Miksi juuri pokeri vaatii erityisen paljon pelaajalta? Minkälaiset luonteenpiirteet tai henkiset kyvyt tekevät hyvän pokerinpelaajan? Pokerikäsihän on kuitenkin sattuman tulos, tarvitaanko pelaajalta muuta kuin hyvää pokerinaamaa – ja silmää?

Jos pokeria hallitsisi pelkästään sattuma, ei ammattipelaajia olisi lainkaan. Monet väittävät osaavansa lukea hedelmäpeleissä sen mitä kone todennäköisesti seuraavaksi heittää – ammattimaisia hedelmäpelipelaajia ei kuitenkaan ole ainuttakaan. Taito bluffata ja aavistaa milloin toinen bluffaa eivät ole taidoista aivan oleellisimpia, eikä netissä pelatessa edes yleensä näe vastustajan kasvoja. Tärkeämpää silloin onkin arvioida vastustajan strategiaa, ja tässä auttaa hyvä muisti, ja tiukka keskittyminen. Yleisesti pokerinpeluussa auttaa huippupelaajien mukaan itsekuri, hyvä laskupää ja kyky kestää tappioita hätääntymättä: On yleistä että kokematon pelaaja hävitessään menee niin sanotusti tilttiin, ja yrittää epätoivoisesti kahmia menetettyjä voittoja takaisin, joka on paniikkitilassa lähes mahdotonta.

Viimeaikaiset ravintosuositukset ovat painottaneet esimerkiksi B12-vitamiinin tärkeyttä, samoin kuin erilaisten rasvahappojen kuten omega 3:a ja omega 6:tta. Omega 3 rasvahapon saannin varmistamiseksi kalaa pitäisi syödä useamman kerran viikossa: omega 3 ja 6-rasvahappojen määrän suhde on tärkeä, sen pitäisi olla n. 3:1. Puute saattaa vahingoittaa aivojen toimintaa, ja myös erityisesti B-ryhmän vitamiineilla on selvä yhteys mielialaan ja vireyteen. Kuten muutenkin, ravinnon on parempi olla puhdasta ja luonnonmukaista kuin äärimmilleen jalostettua: puhtaassa ravinnossa ovat vitamiinit ja hivenaineet tallella, ja esimerkiksi täysjyväviljasta saa hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, joiden nauttija välttyy sokerin syöjän kärsimiltä verensokerin äkillisiltä heilahduksilta. Ne saattavat hyvinkin tuhota keskittymiskyvyn, varsinkin verensokerin laskun aiheuttama väsymys. Nettipokeriturnaukset saattavat kestää jopa seitsemän tuntia, live-tapahtumat kestävät kaiken kaikkiaan useita päiviä. Kestokykyä tarvitaan aivan erilailla kuin vaikka moukarinheittäjältä.